Перейти до вмісту

29.08.2016

Математична гра “Колесо історії”

колесо історії
П
о
д
і
л
и
т
и
с
я

Мета гри: узагальнити знання учнів з історії математики, підвищити рівень їх загальної математичної культури, посилити творчу активність учнів.

Ведучий: – Добрий день, пані та панове! Я радий вітати вас на грі “Колесо історії”. Дозвольте представити вам учасників сьогоднішньої гри

(У грі беруть участь 3 учні, по одному представнику від класів, кожен гравець вибирає колір учасника: жовтий, зелений, червоний. Вболівальники беруть участь у грі і знаходяться безпосередньо за спинами своїх представників)

Ведучий: Сьогодні ми з вами згадаємо деякі етапи історії розвитку математики, імена вчених-математиків, їх внесок у науку. А оскільки пересуватися ми будемо не по дорогах, а в часі, тому пропоную відстані міряти НЕ верстами, а “відкриттями”. Наука розвивається тільки тоді, коли щось відкривають нове. Та й ви сьогодні, шановні глядачі, впевнений, багато чого для себе відкриєте заново.
Отже, за кожну правильну відповідь учасник отримує 100 “відкриттів”. Переможцю потрібно набрати +1000 “відкриттів”. А переносити нас у часі будуть ці чарівні повітряні кулі.
(Кожному учасникові вручається по одному повітряній кульці зеленого, червоного, жовтого кольорів)

Тур 1. Отже, давайте спробуємо політати на повітряній кулі!

Учасники з кульками в руках під музику бадьоро і весело ходять по колу, що складається з червоних, жовтих, зелених секторів. Музика несподівано закінчується, учасники зупиняються. Збіг кольору повітряної кульки з кольором сектора, на якому стоїть учасник, преміюється 100 “відкриттями”.

Тур 2. Звучить фонограма “Звуки джунглів”

На сцені сидить папуас і загинає почергово пальці однієї руки, при цьому видає один і той же звук: “Бе, бе, бе, бе, бе” Загнувши всі п’ять пальців, він голосно вимовляє: “Убон-бе” і показує розкриту долоню. Те ж саме, повторивши з іншою рукою, розкриває обидві долоні – “Убон-али”. Потім переходить до нозі – “самба-бе”, дві ноги – “самба – али”
У цей час до нього вибігає інший папуас. Перший кидається до нього, рахує пальці на його ногах з криками “бе, бе, бе”. Другий, лякаючись, тікає. Перший намагається його наздогнати.

Ведучий: – Сподіваюся, всім давно вже стало ясно, що таким ось чином люди знайомилися з натуральними числами. Ми не будемо сьогодні згадувати історію всіх раціональних чисел, а ось звідки прийшли до нас десяткові дроби, дуже хотілося б дізнатися.
Варіанти відповідей:

  • Давній Рим
  • Давній Вавілон
  • Давній Китай *

Учасникам відводиться час на обміркування.

Після того, як всі учасники відповіли на задані питання, зачитується правильна відповідь. Всім, хто відповів правильно, додається ще 100 “відкриттів”.
Правильна відповідь: “Перші згадки про десяткові дроби зустрічаються в роботах китайського математика Лю-Хуей. Цілі частини він називав- чі, десяті – цунямі, соті – частками, тисячні – порядковими, десятитисячні – шерстинками, стотисячні – найтоншими, мільйонні – павутинками”

Тур 3. На сцені дівчата танцюють сіртакі. Під звуки музики виходить грек в яскравій мантії.

Ведучий: – Вітаємо тебе, таємничий чоловік! Яка шкода, що ми мало знаємо про тебе. Чи не хочеш ти сам розповісти про своє вчення?

Грек: - Основи мого вчення – числові співвідношення. Число – це закон, що панує над богами і смертними. Ви чуєте звуки музики? Музичні інтервали підпорядковані відносинам чисел 1, 2, 3, 4. Якщо довжину струни або довжину флейти зменшити вдвічі, то тон підвищиться на одну октаву.

Числова гармонія проявляється у всьому. У моїй школі було встановлено три випадки покриття площини правильними багатокутниками. А саме: навколо однієї точки площини можна щільно укласти 3 правильних шестикутника, 4 квадрата, 6 правильних трикутників. Ось і знову ми зустрічаємо числа 3, 4,6.

Я стверджую: числа керують світом! На числах заснована гармонія Всесвіту!

(Під звуки сіртакі всі йдуть)

Ведучий: – Назвіть ім’я цієї людини.

Варіанти відповідей:

  • Архімед
  • Піфагор *
  • Платон

Правильна відповідь: “Йшлося про філософсько-математичну школу, засновану в Кротоні (грецької колонії на півдні Італії) відомим математиком VI століття до н.е. Піфагором”

Ведучий: – Від себе можу додати, слова Піфагора актуальні й сьогодні: “Горе тому місту, де панує хаос, де все вирішує натовп, де немає поваги давньому часу” …….

Тур 4. Ведучий: Але давайте ще на деякий час затримаємося в Греції, ця земля дала світові багато великих людей.

Ми згадаємо уродженця грецького торгового міста Мілета, засновника античної школи, купця, який торгує олівковою олією,- Фалеса. Я коротко нагадаю його наукові досягнення:

- Фахівець з військової техніки;

- Займався спорудженням храмів, де і довів, що вписаний в півколо кут буде завжди прямим;

- Вивчав астрономію: перший указав значимість для мандрівників сталості Полярної зірки, передбачив сонячне затемнення, яке і відбулося в 585 році до н.е.

-перший заявив про те, що небесні тіла не є божественними створіннями, а природними тілами .

Він заявив, що всі тіла, все в світі складається з однієї і тієй самій первиннії речовини. Скажіть, будь ласка, з якої речовини, на думку Фалеса, складається все на Землі?

Варіанти відповідей:

  • З повітря
  • З атомів
  • З води *

Правильна відповідь: “Фалес вважав, що вода – споконвічний елемент, її осад – земля, її пари – повітря і вогонь”

Тур 5.

Ведучий: - Було б неправильно думати, що все нове і незвідане зосереджено в Греції, Єгипті, Римі. Великий внесок у розвиток математики зробили і країни Сходу, країни Азії.

На сцені в оточенні дівчат з опахалом і книгами сидить шах, грає в шахи. Звучить східна музика.

Шах: – Шахи – велика гра! Я досить багатий, але так і не зміг винагородити її винахідника. А попросив-то він, на перший погляд, зовсім небагато: на першу клітину шахівниці покласти одне пшеничне зерно, на другу – два, на третю – чотири і так за кожну нову клітку вдвічі більше

зерен, ніж за попередню. Але не зміг, не зміг я зібрати стільки зерна! Ганьба на мою голову!

Дівчина 1: – Заспокойся, шах! Ну що ти все про математику! Послухай, о великий, які чарівні вірші:

Щоб розумно життя прожити, знати треба чимало.

Два правила запам’ятай для початку:

“Ти краще будь голодним, аніж, що потрапилоїси,

і краще будь один, ніж разом з ким попало “

Дівчина 2: – Або ось ще:

У день завтрашній не можна сьогодні заглянути,

Одна лише думка про нього спирає мукою груди.

Хто знає, багато ль днів тобі прожити залишилося?

Не витрачай даремно їх, розсудлив будь!

Шах: – Наче про мене написано! Хто автор?

Дівчата (хором): – Не знаємо, Омар Хайям якийсь!

Шах: – Терміново привести до мене в палац Омара Хайяма.З’ясувати хочу, чим він займається?
Ведучий: – Омар Хайям, як і багато вчених того часу, мав різнобічні інтереси: поезія, філософія, астрономія.
А яке важливе відкриття він зробив у математиці?

Варіанти відповідей:

  • Від’ємні числа
  • Піднесення двочлена (а + в) до степеня n *
  • Прямокутна система координат

Правильна відповідь: “Омар Хайям відіграв велику роль у створенні і розвитку алгебри. Він відкрив формулупіднесення двочлена (а + в) до степеняn, став засновником теорії скороченого множення”.

Тур 6.

Учасники гри під музику “переміщаються” на повітряних кулях в часі і просторі. Збіг кольору сектора і кулі преміюється 100 “відкриттями”

Тур 7.

Ведучий: Франція. Ніч. Церква. На сходинках лежить немовля.

Його мати вирішила таким чином позбутися байстрюка через кілька годин після його народження. І ніхто ще тоді не знав, що цей слабкий знайда залишить величезнийслід в 

історії розвитку математики. Назвіть прізвище цього хлопчика.

Варіанти відповідей:

  • Д Аламбер *
  • Декарт
  • Вієт

Правильна відповідь: “Комісар поліції, що знайшов напівмертвого немовля, не здав його в притулок, а знайшов для нього годувальницю в найближчому селі. Так було врятовано життя майбутнього великого вченого, який зробив багато чого в теорії інтегральних числень, у фізиці твердих тіл, який створив математичну енциклопедію. Ім’я цього французького вченого Жан Лерон Д, Аламбер “.

Тур 8. ГРА СО ГЛЯДАЧАМИ

Фонограма французької мелодії.

На сцену виходять молодий чоловік і дівчина в костюмах Франції XVIII століття.

Дівчина: – Мішель, я ображена на вас!

Юнак: – Чим я міг образити таку чарівну мадемуазель?

Дівчина: – Ви призначили мені зустріч, а самі на неї запізнилися.

Юнак: -Прошу вибачення, маркіза! Але причина тому була! Полювання на кабана настільки захоплює мене, що я забуваю про все! Ми скакали на конях, собаки бігли попереду і ось на відстані туазу вискакує кабан і мчить прямо на мене!

Дівчина: – А ви?

Юнак: – Я вихопив пістоль, прицілився, вистрілив і … ..промахнувся!

Дівчина: – Промахнувся ?! З відстані туазу ?! Який жах! Тримайте мене!

Дівчина непритомніє. Юнак забирає її зі сцени.

Ведучий: – Було б несправедливо, якби ми сьогодні не згадали про старовинні одиниці виміру, хоча б, як ви зрозуміли, у Франції.

Скажіть, будь ласка, шановні вболівальники, якій довжині (в метрах) у Франції відповідав термін “туаз”?

Варіанти відповідей називають самі глядачі. Самий близький варіант до правильної відповіді дає учаснику 100 “відкриттів”.

Правильна відповідь: “У Франції туазом називалася одиниця довжини що дорівнює 195 метрам”

Визначається переможець, який набрав більшу кількість “відкриттів” (до цього етапу у переможця має бути 800 “відкриттів”)

ГРА З ПЕРЕМОЖЦЕМ

(до 1000 “відкриттів необхідно набрати ще 200)

Переможець стоїть у центрі кольорового кола. По колу розставлені портретивідомих математиків: П.Л. Чебишева, М.В. Ломоносова, Н.І. Лобачевського.

Ведучий: – Відомий поет А.С. Пушкін сказав про одного з них буквально наступне: “Поєднуючи незвичайну силу волі з незвичайною силою поняття, він обняв усі галузі освіти. Жага науки була найсильнішою пристрастію ціеї душі, виконаною пристрастей. Він був велика людина … .. він один є самобутнім сподвижником освіти. Він створив перший університет. Він, краще сказати, сам був першим нашим університетом “. Зробіть, один тільки крок у бік того портрета, про кого, ви вважаєте, міг так сказати А.С. Пушкін.

До 1000 “відкриттів” можна дістатися, відповівши ще на три дуже коротких запитання:

Питання вартістю 50 “відкриттів”: - Як у давнину називався “мільйон”?

Варіанти відповідей:

  • Темінь
  • Натовп
  • Тьма *

Питання вартістю 50 “відкриттів”: – Пан купив у крамниці капелюх за 30 грн, отримавши здачу 70 грн з 100-гривневої купюри (господареві довелося розміняти 100 грн в сусідній лавці). Пізніше з’ясувалося, що 100-гривнева купюра виявилася фальшивою! Довелося повернути справжні 100 грн сусідові – продавцю. Скільки рублів втратив у цей день торговець капелюхами?

Варіанти відповідей:

  • 100 грн*
  • 70 грн
  • 200 грн

Правильна відповідь: 100 грн (капелюх за 30 грн і здача 70 грн)

Питання вартістю 100 “відкриттів”: – Розділи полтіну на половину.

Варіанти відповідей:

  • 25
  • 100 *
  • 50

Правильна відповідь: 50: 0,5 = 100

Відповівши правильно на всі питання, переможець бере портрет в руки, і, якщо вчений обраний правильно, то звучать фанфари, грім оплесків.

(Це портрет М.В. Ломоносова)

Ведучий: – Вітаю вас! Ви гідно дійшли до фіналу! І для того, щоб зовсім ніхто не сумнівався у ваших великих знаннях, не могли б ви озвучити найвідоміший вислів Михайла Васильовича Ломоносова?

МАТЕМАТИКУ ВЖЕ ТОМУ ВЧИТИ ТРЕБА, ЩО ВОНА РОЗУМ ДО ЛАДУ ПРИВОДИТЬ.

Вручення призів.

VN:F [1.9.13_1145]
Рейтинг: 4.0 (оцінок: 7)
Математична гра "Колесо історії", 4.0 out of 5 based on 7 ratings
0saves
Якщо вам сподобалася та публікація, будь ласка залиште коментар . Підпишіться на RSS feed щоб щоб читати нові публікації в своєму feed reader

Поділіться своїми думками, залишити коментар.

(Обов'язково)
(Обов'язково)

Примітка: HTML не допускається. Вашу адресу електронної пошти ніколи не буде опубліковано.

Підписатися на коментарі

(обов'язково)